Waarom schrijven ze dat niet zelf?

'Wat doe jij eigenlijk voor werk?'
'Ik heb een tekstbureau!'
Stilte. Een frons. En dan:
'Je hebt wát?'
'Een tekstbureau...'
De volgende vraag die komt is me al bekend. Ze willen weten wat het inhoudt. Dus leg ik opnieuw uit dat ik teksten schrijf in opdracht, vooral voor het internet.
Meestal is dat dan wel genoeg. Toch plaatste er één de opmerking:
'Waarom doen ze dat niet gewoon zelf?'
Niet tegen mij, maar zachtjes tegen een andere dame naast haar. Ik heb maar even niets gezegd, maar zal het bij deze even uitleggen waarom het verstandig kan zijn om het NIET zelf te doen.

Natuurlijk is er niets mis met alles in eigen hand houden. Met het drukken van de kosten door zelf je website te maken, zelf de teksten te schrijven, zelf voor foto's te zorgen enz. kan je geld besparen...Kan, maar o, kijk uit! Zorg wel dat het goed gebeurt!

Nietszeggende, fout geschreven teksten. Letterlijke vertalingen of simpelweg gewoon gekopieerde teksten. Je komt het allemaal tegen. Zijn dit sites waar je graag komt? Nee, want deze sites zeggen simpelweg eigenlijk niets. Ze zijn vervelend om te lezen of zien er hopeloos verwarrend uit. Dag lezer = dag toekomstige klant!

Een site die niet bijgehouden wordt, door tijdsgebrek of inspiratie, is eerder een blok aan het been. Een site hoort het visitekaartje te zijn! Het is vaak de eerste indruk die iemand van een bedrijf krijgt. Bij een site die hopeloos achter loopt is de indruk niet echt top!

Een buitenstaander kijkt met andere ogen naar het bedrijf en weet zo beter hoe iets overkomt op de lezer. Ook dát kan een voordeel zijn van het inhuren van bijvoorbeeld een tekstschrijver.

Een blog bijhouden, een nieuwsbrief of gewoon de site regelmatig van nieuwe artikelen voorzien. Voor de meeste ondernemers niet bepaald een hobby. En toch is juist Google verzot op nieuwe teksten...

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Iemand inhuren verdient zich dubbel en dwars weer terug!

(Ja, en nu allemaal direct vrijblijvend mij even bellen 😋... )

Reacties