Musical schrijven



Het idee begon ooit toen mijn zoon meespeelde in een grotere musical in een stadstheatertje. Ik mocht fungeren als oppas voor de meespelende kinderen, als zij niet op het toneel stonden. Het was een prachtig oud gebouw met een duidelijk verleden. En eerlijk gezegd ontsprong er een musicalidee in mijn hoofd, een beetje gebaseerd op dit mooie gebouw en de fascinerende manier van musicalbeleving zoals “Soldaat van Oranje’ biedt. Het idee heeft heel lang in mijn hoofd rond gezongen

Dromen zijn bedrog?

Maar ja, dromen en doen zijn twee verschillende dingen. Naast het verhaal had ik ook al helemaal voor me hoe het decor er uit moest zien en daar had ik hele speciale dingen bij… Het zou een volledige beleving worden, die veel verder zou gaan dan alleen maar naar een toneel zitten kijken.

Problemen…

Tja, maar hoe maak je muziekstukken als je geen instrument bespeelt (en ook niet echt noten kan schrijven)? Hoe kom je ooit aan een gek die hierin wil springen? Kijk, als je nu al eerder iets gepubliceerd hebt ofzo..

Muziekstuk schrijven: hoe doe je dat?

In de ijskast

En dus verdween ook dit idee in de ijskast om er af en toe even uit tevoorschijn te komen. Het was wel de aanleiding om een cursus scenarioschrijver aan te vragen en ach…

Dromen of doen?

Dus ja: blijf ik dromen of ga ik doen? Ga ik gewoon schrijven, mijn ideeën noteren rondom muziek (want die heb ik wel..) en ooit gewoon de stoute schoenen aantrekken als ik meer op papier heb?

Schrijven of niet?

Zingen

Inmiddels heb ik zelf ook al een paar keer mee gedaan met een klein musicalgroepje in kerken. En sinds een jaar mag ik mezelf als lid beschouwen van een musicalkoor. Ergens kriebelt het . Het zingen is heerlijk, het spelen is leuk, nu het schrijven nog…


Reacties