Help: hoe kom ik hoger in de zoekmachines?

SEO, Search Engine Optimization, is van belang voor ieder bedrijf dat via internet probeert zijn klanten te vinden en zijn artikelen of diensten te verkopen. Mensen kijken immers vooral naar de eerste bedrijven die naar voren komen. Staat de concurrent dus voor jou, dan heb je pech. Natuurlijk wil je dit voorkomen. Door SEO toe te passen kan je stijgen op deze lijsten. Maar dat kost wel tijd... Zelf doen is uiteraard mogelijk. Maar laten doen kan voor veel mensen een uitkomst zijn!






Hulp met SEO

Zoals gezegd is het mogelijk om hulp te zoeken bij een SEO specialist. Zoek een specialist die je aanspreekt en waarbij jij het gevoel hebt dat hij zich weet aan te passen aan JOUW wensen! Een SEO specialist of SEO bureau zal verder komen in een kortere tijd, als je zelf totaal geen weet hebt van de spelregels van Google. Helaas verandert Google ook iedere keer weer de manier waarop de sites beoordeeld worden. Heb je zelf geen tijd of zin om je hier in te verdiepen, dan is dit een ideale uitkomst. Natuurlijk met een kostenplaatje. Maar die verdien je dubbel en dik terug als zij je op de eerste plek (of daar dichtbij) weten te krijgen in de zoeklijsten. 

Zelf leren doen

Een goede SEO specialist zal voor je aan de slag gaan, maar daarnaast ook met jou bezig zijn. Zodat je zelf ook leert omgaan met de mogelijkheden. Moet je dat ook wel zelf willen natuurlijk...


Zelf doen

Natuurlijk kan je zelf aan de slag gaan. Internet staat vol met tips hieromtrent. Probleem hierbij is alleen dat Google nogal eens zijn ideeën wijzigt over wat een goede website is. En daarmee kan oude content weleens helemaal niet meer relevant zijn en soms zelf de SEO tegenwerken, om het maar even zo te noemen. Let dus op hoe oud het artikel is dat je bezoekt!

De SEO tips voor dit moment

De dingen die op dit moment prima werken zijn:

  • Schrijf waardevolle teksten
  • Zorg dat de website goed in elkaar steekt zodat het gebruiksvriendelijk is, uiteraard ook als de mensen via hun smartphone kijken
  • Afbeeldingen worden erg gewaardeerd en trekken mensen vaak nog eerder aan dan de teksten
  • Zorg voor zoekwoorden, kleine alinea's met een subtitle, en dat de titel ook hét zoekwoord bevat
  • Zorg voor links, zowel intern als extern, waarbij je duidelijke anchorteksten gebruikt
  • En uiteraard zorg je voor een pakkende description

Schrijf mooie teksten!

De tijd van een akelige tekst, zolang de zoekwoorden er maar heel veel in voorkwamen, ligt echt wel achter ons. Gelukkig maar, want die teksten zijn echt tenenkrommend. Google beseft steeds meer wat een artikel waardevol maakt en prikt door dit soort teksten heen. Maak ook niet de fout om alleen maar te schrijven voor de SEO. Artikelen moeten toch vooral de klant iets bieden, of dit nu relevante informatie is over een artikel of echt een informatief artikel. Heb je een artikel geschreven die echt alleen maar zorgt voor veel zoekwoorden en links, omdat Google dat leuk vindt, maar de inhoud is verder waardeloos, dan zal de klant al snel afhaken en alsnog op zoek gaan naar de concurrent! Geen zin in zelf teksten schrijven? Schakel een copywriter in! 

En wat is dan SEA?

Misschien kom je ook weleens de term SEA tegen. Dit staat voor Search Engine Advertising. Hierbij ga je dus adverteren in de zoekmachine. Dat ook dit heel goed kan uitpakken, mag duidelijk zijn.




Reacties